Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

maandag 25 augustus 2014

Mijn appeltaart recept


Hallo lieve volgers,
In een van mijn vorige posts had ik het over appeltaart maken. Ik wil dat al heel lang. Vorig weekend heb ik het eindelijk gedaan. Het was echt heerlijk! Hier is het recept:


Benodigheden

190 g ongezouten roomboter
350 g bloem
Klein handje rozijnen
200 g witte basterd suiker
1 ei
2 theelepels speculaaskruiden
Abrikozenjam (2 etl)
Een scheutje water
6 appels




Kneed een stevig deeg met 150 g basterdsuiker, bloem, het ei, 1 tl speculaaskruiden en de boter (gesmolten). Als je het deeg mixt in de keukenmachine kan de boter gewoon op kamertemperatuur in blokjes. Als je het deeg hebt gemaakt zet je het voor 30 minuten in de koelkast. Laat de rozijnen voor 10 minuten even wellen tot ze lekker uitgezet en dik worden. Verwarm de oven alvast voor op 175 graden.


Schil en snijd alle appels. Snij ze in kleine plakjes. Voeg dan 2 eetlepels abrikozenjam, 1 theelepel speculaaskruiden, de overgebleven suiker en de gewelde rozijnen toe. ( Tip: Droog de rozijnen eerst af na het wellen om later een natte bodem te voorkomen.) Mix het allemaal lekker tot een appelmixje.


Als je deeg in de koelkast heeft gestaan kan je het in drie stukken breken. Vet de bakvorm in met overgebleven restjes boter. Gebruike twee derde om de binnenkant van de bakvorm helemaal te bedekken. Dit gaat het beste door gewoon kleine stukjes af te breken en die tegen de binnenkant van de bakvorm te drukken. Als je dat gedaan hebt moet je met beschuit kruimels of een beetje bloem de onderkant lichtelijk bepoederen. Dit doe je om te voorkomen dat het vocht van de appels in de bodem trekt.





Vul de bakvorm met de appelmix. Rol met een derde van het deeg rolletjes. Leg die rolletjes over de appeltaart heen. Zet de taart in de oven voor op zijn minst 1 uur. Prik daarna met een vork in de taart om te kijken of ie al gaar is.


 

Ik vond de appeltaart heel geslaagd. Het enite was dat de bodem een beetje nat was dus daarom zeg ik nog een keer: Zorg dat je de kruimels en bloem goed rondstrooid en de rozijnen goed afdroogt. Heb je de taart ook gemaakt, stuur me dan een foto op instagram. Dat vind ik leuk om te zien.

Liefs Madelief




3 opmerkingen :

  1. Tip tegen de "nattigheid": Meng 2 of 3 eetlepels custard door de vulling, dat bindt het vocht en smaakt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip 2: bestrijk de bovenkant van het deeg voor het bakken met een geklopt eitje, het wordt dan mooi bruin en glanzend!

    BeantwoordenVerwijderen